EffektivEpost tar spam og positivt samtykke svært seriøst. Ved å be om en konto hos oss, er du også enig i å overholde denne anti-spam-politikken når du bruker EffektivEpost.no.

Loven er ikke nok, det er tillatelse som teller

Mens CAN-SPAM-lovene er et skritt i riktig retning for å redusere spam-problemet, føler vi ikke at de går langt nok. Vår definisjon av spam går lenger enn lover i de fleste land, og omfatter det vi mener å være ren tillatelse e-markedsføring.

Spam er e-post du sender til noen som ikke har gitt deg sin direkte tillatelse til å kontakte dem om emnet på e-post.

Men det er ikke nok. Tillatelse er et uklart ord åpent for tolkning. La oss komme inn på enkelte scenarier, så det er klart hva som er og og ikke er tillatelse.

Hva slags e-postadresser er OK for å sende til med EffektivEpost.no?

For å sende epost til alle som bruker EffektivEpost.no, må du klart ha fått deres tillatelse. Dette kunne gjøres gjennom:

  • Et abonnent-skjema på nettstedet ditt.
  • En avmerkingsboks på et skjema. Denne boksen må ikke bli krysset av som standard, personen som fyller ut skjemaet må aktivt krysse av i avmerkingsboksen for å indikere at de ønsker å høre fra deg.
  • Hvis en person fyller ut et papirskjema som for eksempel en undersøkelse eller en konkurranse, kan du bare kontakte dem hvis det ble forklart til dem at de ville bli kontaktet via e-post, og de krysset av en boks som viser de ønsker å bli kontaktet.
  • Kunder som har kjøpt fra deg i løpet av de siste 2 årene.
  • Hvis noen gir deg sine visittkort, og du har forklart dem at du tar kontakt via e-post, kan du kontakte dem. Hvis de har droppet sitt visittkort i en glassbolle på en messe, må det være et skilt som angir de vil bli kontaktet via e-post.

I utgangspunktet kan du bare kontakte alle som har klart gitt deg tillatelse til å sende dem epost spesifikt om emnet du kontakter dem om.

Hva slags e-postadresser er dte ikke OK å sende til med EffektivEpost.no?

Alt utenfor eksemplene ovenfor er lik ikke-tillatelse i våre øyne, men her er noen eksempler for å sørge for at vi er krystallklare. Ved å bruke EffektivEpost-no, samtykker du til ikke å importere eller sende til noen e-postadresse som:
  • Du har ikke eksplisitt, påvisbar tillatelse til å ta kontakt i forhold til emnet i e-posten du sender.
  • Du har kjøpt, lånt, leid ut eller på noen måte ervervet fra en tredje part, uansett hva de mener om kvaliteten eller tillatelse. Du må skaffe tillatelse selv.
  • Du ikke har kontaktet via e-post i løpet av de siste 2 årene. Tillatelse eldres fort og disse personene har sikkert endret e-postadresser eller vil ikke huske å ha gitt sin tillatelse i utgangspunktet.
  • Du har kopiert og limt inn fra Internett. Bare fordi folk publiserer e-postadressen sin, betyr ikke det at de ønsker å høre fra deg.

Jada, noen av disse personene kan ha gitt deg sin e-postadresse, men det som mangler er din tillatelse for å sende epost til dem kommersielle meldinger. Masseutsendt reklame via e-post til noen av disse personene vil ikke være effektiv og vil mer enn sannsynlig se e-merket som spam av mange av mottakerne.

Hvilket innhold må jeg ta med i e-posten min?

Hver e-post du sender ved hjelp EffektivEpost.no må inneholde følgende:

  1. En enkel unsubscribe link som umiddelbart fjerner abonnent fra listen din. Når de stopper abonnementet, kan du aldri e dem igjen.
  2. Ditt navn og fysisk adresse.

Hvordan vi vil vite hvis du ikke har tillatelse.

EffektivEpost.no har mange lag av godkjenning og overvåking for å sikre at du overholder våre anti-spam-policy. Her er noen av dem:

  1. Vår programvare er direkte integrert i spam-rapportering for noen av de største ISP-er som Hotmail og AOL. Hvis du ikke har tillatelse, og noen markerer kampanjen som spam, vil vi vite om det i det øyeblikk knappen trykkes. Hvis du mottar en klage ratestørre enn 0,25% av alle mottakerne (som er 25 klager for hver 10000 mottakere) vil kontoen din bli avsluttet. Dette er et romslig tall som tar hensyn til falske spam rapporter.
  2. Vi overvåker svartelister og misbrukte kontoer hele dagen - hver dag. Vi kan finne ut hvem det er som forårsaker oss leveringsproblemer eller tiltrekker klager veldig enkelt.

Hvis vi oppdager at du sender e-post til personer uten deres tillatelse, vil vi avslutte kontoen din umiddelbart.

Til slutt, det er egentlig sunn fornuft. Ta av deg markedsføringslua og sett deg selv i mottakerens sko. Hvis de ikke gjenkjenner hvem du er eller ikke er interessert i det du sender, vil de tror du er en spammer. Det er så enkelt.